Sopimusehdot

Autotähti Oy:n sopimusehdot

Päivitetty 2.4.2018

1. Yleiset ehdot

Autotähti.fi / Autotahti.fi on Autotähti Oy:n (myöh. Autotähti), y-tunnus 2825998-9, markkinapaikka. Näitä sopimusehtoja sovelletaan Autotähden ja sen asiakkaiden välisessä kauppasuhteessa. Autotähden välittämien palveluiden ja tuotteiden osalta sovelletaan myös kyseisen palveluntarjoajan määrittelemiä sopimusehtoja. Autotähdellä on oikeus päivittää näitä sopimusehtoja ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja, jotka on luettavissa Autotähden kotisivuilta.

Autotähti ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä. Ylivoimaisena esteenä pidetään sellaista ennalta arvaamatonta seikkaa tai olosuhteiden muutosta, joka on Autotähden vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Autotähti on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä viivytyksettä.

2. Asiakas ja tietosuoja

Autotähti on pääasiassa kuluttaja-asiakkaisiin keskittyvä verkkokauppa, mutta se toivottaa tervetulleeksi myös kaikki yritysasiakkaat. Kauppasuhteessa noudatetaan soveltuvaa Suomen ja EU:n lainsäädäntöä kuluttajakaupan, markkinoinnin ja mainonnan osalta. Yritysasiakkaiden ja Autotähden välisessä kauppasopimuksessa noudatetaan ensisijaisesti näitä sopimusehtoja ja muilta osin Suomen kauppalakia.

Asiakas on velvoitettu luovuttamaan tilausta tehdessään täydelliset yhteystietonsa, jotka sisältävät kuluttaja-asiakkaalta vähintään nimen, osoitteen ja puhelinnumeron sekä mahdollisesti sähköpostiosoitteen. Yritysasiakkailta vaadittavat tiedot ovat yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköposti sekä y-tunnus, postiosoite, puhelinnumero tai –numerot ja tarvittaessa laskutusosoite.

Asiakkaiden tiedot ovat tallennettu Autotähden asiakasrekisteriin, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitämiseen. Autotähdellä ja sen kanssa samaan konserniin kuuluvilla yhtiöillä on lisäksi oikeus käsitellä ja luovuttaa rekisterissä olevia tietoja perusteltuja käyttötarkoituksia (kuten suoramarkkinointia) varten henkilötietolain (523/99) mukaisesti.

Tietosuoja-asetuksen mukainen tietosuojaseloste on nähtävissä osoitteessa Autotähti Oy, Koivuvaarankuja 2, 01640 Vantaa. Asiakas voi kieltää tietojensa käytön ja käsittelyn markkinointitarkoituksiin ja tarkistaa itseään koskevat tiedot ottamalla yhteyttä Autotähden asiakaspalveluun. Yhteydenotot on tehtävä kirjallisena ja toimitettava allekirjoitettuina osoitteeseen: Autotähti Oy, c/o Lehtipiste Oy / Postituspojat, Koivuvaarankuja 2, 01640 Vantaa. Täydellinen tietosuojaseloste löytyy osoitteesta https://www.autotahti.fi/pages/tietosuojaseloste.

Asiakkaalle lähetetään ostamisen jälkeen tuotearvostelukutsu, kun tilaukseen on lisätty sähköpostiosoite. Arvostelukutsuun vastaaminen on vapaaehtoista. Kutsu sisältää ainoastaan asiakkaan jo ostamia tuotteita. Arvostelun yhteydessä ei näytetä julkisesti asiakkaan yhteystietoja. Autotähti käyttää arvosteluiden kautta kerättyjä tietoja asiakaskokemuksen, tuotevalikoiman ja palveluiden kehittämiseen.

Autotähti.fi sivustolla käytetään evästeitä, joiden avulla sivustoa voidaan kehittää edelleen aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi. Autotähti.fi-sivustolla evästeiden tehtävä on helpottaa, parantaa ja nopeuttaa asiointikokemusta. Evästeitä voidaan käyttää myös parempien tarjousten ja henkilökohtaisempien tuotesuositusten tarjoamiseksi asiakkaalle. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka Autotähden verkkopalvelin tallentaa käyttäjän kiintolevylle. Osa Autotähti.fi-sivuston sisällöstä saattaa edellyttää evästeiden hyväksymistä toimiakseen. Käyttäjän verkkoselain todennäköisesti hyväksyy evästeet valmiilla oletusasetuksilla, mutta käyttäjä voi myös estää evästeiden käytön selaimen asetuksista tai poistamalla evästeet selaimesta palvelun käytön päätyttyä. Lisätietoja selainkohtaisista käyttöohjeista löytyy selaimen valmistajan ohjeista.

3. Hinnasto

Hinnat sisältävät arvonlisäveron, mutta eivät kuljetusta ellei toisin ole mainittu. Jos hinnastossa on selviä hintavirheitä, tuotetta ei myydä selvästi alempaan hintaan, jos voidaan olettaa asiakkaan ymmärtäneen virheen olemassaolo.

Tarkastamme hinnat aina käsittelyhetkellä. Hinnan laskiessa korjaamme hinnat asiakkaan avoimeen tilaukseen. Toisaalta, jos tuotteen hinta nousee ennen tilauksen lähetystä, toimitamme ne alkuperäisellä hinnalla.

Toimitusaika-arviot on laadittu maahantuojien ja valmistajien antamien tietojen perusteella. Autotähti tai sen käyttämät toimittajat eivät ole vastuussa vaikutuspiirinsä ulkopuolelta tulevien ennalta arvaamattomien muutosten aiheuttamista viivästyksistä.

Autotähti pidättää oikeuden rajoittaa tuotteiden myyntiä poikkeuksellisen suurissa erissä. Autotähti ei myy tuotteitaan jälleenmyytäväksi.

4. Toimittaminen

Autotähti tarjoaa kattavan kuljetusvalikoiman. Lisätietoa toimitusmuodoista ja niiden palvelusisällöstä voit lukea verkkosivuiltamme. Autotähden ostoskori huomioi kuljetustarjoukset automaattisesti. Yksittäisen tilauksen tuotteet voidaan toimittaa useammassa lähetyksessä.

Valmiin tilauksen käsittely pyritään tekemään saman päivän aikana kun tilaus on vastaanotettu ennen kello 12.00, muutoin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Valmiilla tilauksella tarkoitetaan tilausta, jonka kaikki tuotteet ovat varastossamme ja varattuna tilaukseen, sekä tilauksen maksu on suoritettu.

Autotähti ei ole velvollinen varaamaan muita saman tilauksen tuotteita asiakkaalle, jos yhden tuotteen saatavuus on huono, tai sen toimitus viivästyy Autotähdelle riippumattomista syistä. Kuluttaja voi vaihtoehtoisesti hyväksyä joko viivästyneen tuotteen jälkitoimituksen tai tilauksen perumisen. Jälkitoimituksen postikulut veloitetaan normaalisti voimassa olevan hinnaston mukaisesti. 

5. Maksaminen

Ajankohtaiset tiedot maksutavoista löytyvät Maksutavat -sivulta. Autotähti käyttää maksupalvelukumppanina Paytrail Oyj:n maksupalvelua.

6. Palauttaminen

Ajankohtaiset tiedot palauttamisesta löytyvät 14 päivän palautusoikeus -sivulta. Autotähti tarjoaa asiakkailleen 14 päivän palautusoikeuden. Tuotteet voi palauttaa joko postin maksuttomalla asiakaspalautuksella tai suoraan Vantaalla sijaitsevaan noutovarastoomme.

Autotähti vastaa palautuskustannuksista, kun palautus on tehty sen ohjeiden mukaisesti Postin asiakaspalautuspalvelun kautta.

Sinulla on oikeus tutustua tuotteeseen ja käyttää sitä 32 päivän ajan. Suosittelemme huolehtimaan tuotteesta ja sen mukana toimitettavista tarvikkeista, ohjeista ja tietenkin tuotepakkauksesta, kunnes olet päättänyt pitää tuotteen. Ostaja vastaa lain mukaisesti arvon alentumisesta, jos hän on ottanut tuotteen käyttöön.

Palautusoikeuden rajoitukset määräytyvät kuluttajansuojalain 6. luvun 16 mukaisesti: Autotähden myymillä autokemikaaleilla ei ole palautusoikeutta kun tuotepakkaus on avattu. Laitteilla kuten kiillotuskoneilla on 14 päivän palautusoikeus, joka lasketaan tuotteen vastaanottamisesta.

Palautettavat tuotteet tulee pakata huolellisesti.

7. Takuu, tuki ja virhevastuu

Takuu määräytyy valmistajan määrittelemien takuuehtojen mukaisesti. Olet velvollinen tutustumaan tuotteen mukana toimitettuihin takuuehtoihin ennen tuotteen käyttöönottoa. Takuuehdot löytyvät käyttöohjeista, erillisestä takuulomakkeesta tai valmistajan osoittamasta verkko-osoitteesta. Takuu kattaa pääsääntöisesti ainoastaan tuotteessa olevat valmistus- ja materiaalivirheet. Takuuaika on määritelty tuotetiedoissa.

Takuukorjaus tehdään aina valmistajan tai maahantuojan takuuehtojen mukaisesti. Ohjaamme sinut ottamaan yhteyttä suoraan valmistajaan tai heidän huoltoyhtiöön, koska tämä nopeuttaa huoltoa ja on näin ollen sinun etusi mukaista.

Huoltoaika-arvio on noin 10–15 arkipäivää. Osa Autotähden myytävistä tuotteista joudutaan toimittamaan ulkomaille huoltoon, koska Suomessa ei ole valmistajan valtuuttamaa huoltoa. Tällöin arvioitu huoltoaika-arvio on noin 14-21 arkipäivää.

Aiheettoman huoltokäynnin kustannukset peritään kokonaisuudessaan asiakkaalta, jos tuote on toimitettu selvästi aiheetta takuuhuoltoon. Autotähti ei ole vastuussa ostajan toimista aiheutuneista vahingoista. Aiheettoman huollon kuluina peritään mahdolliset huoltoyhtiön kulut ja Autotähdelle aiheutuneet kustannukset.

Huoltomme säilyttää tuotteita kolme (3) kuukautta asiakkaalle huollon/työn valmistumisesta toimitetun ilmoituksen jälkeen. Tämän jälkeen tuote kierrätetään. (Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine)

Autotähti vastaa tuotteiden lakisääteisestä virhevastuusta, kun tuotteen takuu on päättynyt tai takuuta ei ole myönnetty. Lisätietoa saat sähköpostilla osoitteesta info@autotahti.fi.

8. Reklamaatio

Asiakas on velvollinen esittämään ostotodistuksen, kuitin tai muun todistuksen ostopaikasta ja –ajankohdasta palautuksen yhteydessä tai reklamoidessaan tavaran virheestä. Autotähti pidättää oikeuden periä kuitin etsinnän aiheuttamat kustannukset ostajalta.

Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti. Vapaamuotoisen reklamaation voi toimittaa joko sähköpostilla osoitteeseen info@autotahti.fi. Verkkosivulla on mahdollisuus jättää asiakaspalautetta tai täyttää reklamaatiolomake.

Reklamaatiohenkilöstö toimii suoraan johtoryhmän alaisuudessa. Henkilökunta konsultoi tarvittaessa johdon kanssa asiakkaan lähettämän reklamaation hoitamisessa. Myymälähenkilöstö ei käsittele reklamaatioita.

Erimielisyyksien ratkaiseminen ja oikeuspaikka: Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus saattaa tästä sopimuksesta syntyvät erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Asiakas voi nostaa sopimuksen velkasuhteesta aiheutuvia riitaisuuksia koskevan kanteen Autotähteä vastaan joko Espoon käräjäoikeudessa tai sen Suomessa sijaitsevan paikkakunnan käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiirissä hänellä on asuinpaikkansa. Jollei Asiakkaalla ole asuinpaikkaa Suomessa, riitaisuudet käsitellään Espoon käräjäoikeudessa.

Asiamieskuluja ei korvata, koska Kuluttajaneuvonta ja kuluttajariitalautakunta tarjoaa veloituksetta apua erimielisyyksien ratkaisemiseen.

9. Yritysasiakkaiden lisäehdot

Autotähti ei vastaa tuotteen ja/tai palvelun aiheuttamasta välittömästä tai välillisestä menetyksestä, vahingosta tai tulon menetyksestä. Autotähden korvausvastuu rajoittuu aina näiden sopimusehtojen sisältöön. Tuotevirhevastuu rajoittuu mahdolliseen kauppahinnan palauttamiseen käyttöhyödyllä vähennettynä.

Yrityskäyttöön hankitun laitteen takuuaika määräytyy valmistajan takuuehtojen mukaisesti ja takuuajan päättyminen lopettaa Autotähden vastuun. Tuotteen fyysinen avaaminen laitteen muokkaamiseksi päättää takuun ja myyjän vastuun ellei valmistaja ole toisin ilmoittanut.

Autotähti pidättää oikeuden ohjata yritysasiakkaat asioimaan suoraan valmistajan tai valmistajan valtuuttaman huoltoliikkeen kanssa. Lisätietoja huolloista voi pyytää Autotähden asiakaspalvelusta.

Autotähden huoltomme säilyttää tuotteita kolme (3) kuukautta asiakkaalle huollon/työn valmistumisesta toimitetun ilmoituksen jälkeen. Tämän jälkeen tuote kierrätetään.

Autotähti ei ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos se kohtaa ylivoimaisen esteen, jota se ei voi kohtuudella voittaa. Autotähti ei ole velvollinen korvaamaan asiakkaalle ylivoimaisen esteen kohdalla asiakkaalle aiheutuvaa vahinkoa tai kustannuksia, ja on oikeutettu purkamaan sopimuksen.

Jättäessään tilauksen ja/tai tarjouspyynnön asiakas hyväksyy kiistattomasti Autotähden sopimusehdot. Mahdollisia asiakkaan käyttämiä hankintasopimusehtoja ei noudateta niiden ollessa ristiriidassa Autotähden sopimusehtojen kanssa.

Autotähti Oy
Koivuvaarantie 2
01640 Vantaa
Y-tunnus: 2825998-9